Geoblog.pl    mikasz    Podróże    Alandy i Pribałtyka 2010    Kumlinge i Seglinge

Kumlinge i Seglinge

Szwecja
Szwecja, Kumlinge

Tym razem odwiedziliśmy wyspy Kumlinge i Seglinge. Przywitały nas słoneczną ale bardzo wietrzną pogodą, musieliśmy się więc przeprosić z polarkami (Łukasz mało chętnie). Na Seglinge zjedliśmy obiad i zainstalowaliśmy się na plaży, która szczęśliwym trafem była nieźle osłonięta przed wiatrem. Po południu przenieśliśmy się na Kumlinge, gdzie zostawiliśmy campera na campingu i na rowerach zjeździliśmy wyspę. Przy okazji znaleźliśmy camping z internetem, więc przeniesiemy się na niego jutro i coś uzupełnimy naszą powieść. Teraz gdy to piszę jest 23:48 i jest zupełnie jasno:) Chyba położymy się z rozsądku, bo jutro planujemy zjeździć kolejną wyspę na rowerach i potrzebny nam power.

Alandy to archipelag kilku tysięcy wysp i wysepek, które muszą być z sobą jakoś połączone, no i są. Czasem są to mosty lub groble, tam gdzie odstęp między wyspami jest większy pływają promy linowo-motorowe, a całkiem duże odległości pokonuje się promami obsługującymi lokalne linie komunikacyjne. Całość zorganizowana jest tak, że istnieją dwie drogi łączące stały ląd Finlandii z Fasta Aland czyli wyspą główną. Północna od Osnas przez wyspy Brando,Lappo, Kumlinge, Enklinge do Hummelvik oraz południowa od Galtby przez wyspy Kokar, Sottunga, Foglo do Svino lub Langnas. Wszystkie mosty, groble i promy linowe są bezpłatne. Wszystkie połączenia dużymi promami lokalnymi pomiędzy wysepkami też są za darmo. Na linii północnej płaci się tylko za pierwszy i ostatni odcinek a więc: Osnas-Brando samochód 22EUR (kamper 52EUR) oraz Enklinge-Hummelvik 29EUR (70EUR). To samo na południowej Galtby-Kokar 29EUR (70EUR) oraz Foglo-Svino lub Langnas 15EUR (38EUR). Płaci się tylko za pojazdy mechaniczne, osoby i rowery przewożone są za darmo (raj dla rowerzystów). No i teraz najlepsze dwa chwyty promocyjne. Powyższy cennik obowiązuje tylko pod warunkiem, że na wyspę główną podróżujemy co najmniej 2 dni. Jeśli przejedziemy archipelag do Fasta Aland bez zatrzymania to płacimy droższą taryfę, coś jak mandat za niezwiedzanie- za samochód 115EUR, a za kampera 500EUR !!!! To samo w drodze powrotnej. Za to jeśli zatrzymamy się na co najmniej 3 noclegi w każdą stronę i pokażemy rachunki z kampingów to ostatnie połączenie na każdej trasie mamy za darmo. I właśnie dlatego nocujemy tu na kampingach (choć prawie nigdy tego nie robimy) i kolekcjonujemy rachunki. Jadąc dookoła archipelagu przeciwnie do wskazówek zegara płacimy tylko 51EUR (Osnas-Brando) i 38EUR(Svino-Foglo) a zaoszczędzamy 140EUR (wydając na 6 noclegów ok. 80EUR).